Przez cały listopad na ekspozycji stałej Muzeum można spotkać kilkunastu wąsaczy. Nie da ich się nie zauważyć, ich wąsy są dostatecznie wielkie, kolorowe i obciachowe by zwrócić uwagę zwiedzających. Mamy nadzieję, że staną się okazją do rozmowy o Movemberze, akcji przypominającej mężczyznom o profilaktycznych badaniach, mogących uratować ich przed nowotworem
Działaniu towarzyszy kampania informacyjna w formie plakatów, pocztówek rozdawanych zwiedzającym, tablic wielkoformatowych w centrum miasta i prezentacji w autobusach komunikacji miejskiej.
Movember to światowa akcja, propagująca profilaktyczne badania pomagające wykrywać i zapobiegać chorobom, na które narażeni są mężczyźni. Nazwa powstała z połączenia dwóch angielskich słów: November, oznaczającego listopad i mo, będącego australijskim slangowym określeniem wąsów (moustache). Mężczyźni, którzy biorą udział w wydarzeniu, przez cały miesiąc zapuszczają wąsy, a nietypowy wygląd ma prowokować do rozmów o raku prostaty, raku jąder i tego jak ważna jest profilaktyka i regularne badania.
To może wydać się nieprawdopodobne, ale w połowie 2018 roku 40% mężczyzn nie jest w stanie określić, co robi urolog. 54% mężczyzn uważa, że kobiety mają prostatę. Pozostałe statystyki (dane na podstawie sondażu przeprowadzonego przez Europejskie Towarzystwo Urologiczne w pięciu wysoko rozwiniętych krajach Unii Europejskiej we wrześniu 2018 r., na grupie 2500 uczestników) są podobnie poważne: każdego roku prawie 450 000 mężczyzn w Europie jest diagnozowanych z powodu raka prostaty, a co piąty z nich umiera.
Partnerem działania jest Białostockie Centrum Onkologiczne i Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny oddziału Białystok IFMSA Poland.