Salon Malarzy. Wystawa w autobusach komunikacji miejskiej (listopad 2018)

Przez cały listopad, w autobusach komunikacji miejskiej w Białymstoku, można zobaczyć reprodukcje obrazów ze zbiorów Muzeum Wojska w Białymstoku. Obrazy m.in. Wojciecha i Jerzego Kossaków przypominają o stu latach odzyskanej niepodległości.

„Salon Malarzy” to jedna z propozycji Muzeum Wojska w Białymstoku, przygotowanych w 100-lecie odzyskania niepodległości. Przez cały miesiąc, w autobusach komunikacji miejskiej w Białymstoku, można zobaczyć reprodukcje obrazów, nawiązujących do tego wydarzenia. Pochodzące ze zbiorów instytucji dzieła prezentowane są w postaci wielkoformatowych wydruków, a towarzyszą im m.in. nota biograficzna autora, krótki opis oraz kod QR prowadzący do strony projektu. Prace przedstawione są również w postaci cyfrowanej, na trzydziestu ekranach LCD umieszczonych w autobusach.

Znaczną część dzieł zaprezentowanych białostockim podróżnym stanowią obrazy autorstwa Wojciecha Kossaka (1856-1942) i jego syna Jerzego (1886-1955). Obaj to główni przedstawiciele polskiego malarstwa batalistycznego. Ich płótna jednocześnie odznaczają się brawurą i temperamentem malarskim oraz łatwością kompozycyjną. Dzieła Kossaków warto cenić ze względów plastycznych, ale też historycznych i dokumentalnych. Prace malarzy cechuje bowiem znajomość realiów  z zakresu kostiumologii, spraw wojskowych, sytuacji strategicznych i momentów walk. Trudno nie dostrzec ich roli w utrwalaniu tradycji, patriotyzmu i popularyzowaniu historii Polski.

Wśród najchętniej podejmowanych przez Jerzego Kossaka tematów była wojna polsko-bolszewicka, jednego z największych wyzwań odrodzonego państwa polskiego. Artysta poświęcił jej swoje sztandarowe prace („Cud nad Wisłą”, „Bitwa pod Dytiatynem”), jak i mniejsze, zarówno pod względem znaczenia czy formatu. Te ostatnie miały niejednokrotnie charakter komercyjny. Wielu uczestników wojny 1920 roku chciało mieć w domu taką „malarską pamiątkę”, sygnowaną znanym nazwiskiem. Jak pisał biograf artysty Kazimierz Olszański: „(…) były to liczne pogonie ułanów za bolszewikami, malowane w schemacie 2-3 ułanów z otokami różnych pułków, z lancami czy szablami, pędzi konno za kilkoma kozakami, co dziwiło poniektórych krytyków, że zawsze stroną uciekającą są ruscy” (K. Olszański, „Jerzy Kossak”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s.24). Jest to opis idealnie odpowiadający także jednej z prezentowanych prac ze zbiorów Muzeum pt. „Scena batalistyczna”.

Partnerem działania  „Salon Malarzy” jest KPKM w Białymstoku.