„Movember”. Listopadowy look dla zdrowia! (listopad 2018)

Powiększ obraz

Przez cały listopad na ekspozycji stałej Muzeum można spotkać kilkunastu wąsaczy.  Nie da ich się nie zauważyć, ich wąsy są dostatecznie wielkie, kolorowe i obciachowe by zwrócić uwagę zwiedzających. Mamy nadzieję, że staną się okazją do rozmowy o Movemberze, akcji przypominającej mężczyznom o profilaktycznych badaniach, mogących uratować ich przed nowotworem

Działaniu towarzyszy kampania informacyjna w formie plakatów, pocztówek rozdawanych zwiedzającym, tablic wielkoformatowych w centrum miasta i prezentacji w autobusach komunikacji miejskiej.

Movember to światowa akcja, propagująca profilaktyczne badania pomagające wykrywać i zapobiegać chorobom, na które narażeni są mężczyźni. Nazwa powstała z połączenia dwóch angielskich słów: November, oznaczającego listopad i mo, będącego australijskim slangowym określeniem wąsów (moustache). Mężczyźni, którzy biorą udział w wydarzeniu, przez cały miesiąc zapuszczają wąsy, a nietypowy wygląd ma prowokować do rozmów o raku prostaty, raku jąder i tego jak ważna jest profilaktyka i regularne badania.

To może wydać się nieprawdopodobne, ale w połowie 2018 roku 40% mężczyzn nie jest w stanie określić, co robi urolog. 54% mężczyzn uważa, że kobiety mają prostatę. Pozostałe statystyki (dane na podstawie sondażu przeprowadzonego przez Europejskie Towarzystwo Urologiczne w pięciu wysoko rozwiniętych krajach Unii Europejskiej we wrześniu 2018 r., na grupie 2500 uczestników) są podobnie poważne: każdego roku prawie 450 000 mężczyzn w Europie jest diagnozowanych z powodu raka prostaty, a co piąty z nich umiera.

Partnerem działania jest Białostockie Centrum Onkologiczne i Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny oddziału Białystok IFMSA Poland.