Szkoły ponadgimnazjalne

młodzież podczas zajęć muzealnych, zdjęcie

„Wojskowy ekwipunek”

W czasie zajęć przyjrzymy się służbie polskich żołnierzy, którzy pod egidą ONZ oraz NATO strzegą pokoju  w  różnych  rejonach  świata.  Spojrzymy  na  nią  przez  pryzmat  ich  ekwipunku,  w  którym znajdziemy, między innymi, maskę przeciwgazową, łopatkę czy hełm. Przy tej okazji poruszymy też zagadnienie  wyżywienia  żołnierzy.  Wojskowej  racji  żywnościowej  daleko  do  wyrafinowanych  dań podawanych na srebrnych półmiskach. Poznamy współczesne oraz historyczne rozwiązania, które pozwalają nakarmić żołnierza w zimnym lesie, na zalanej palącym słońcem pustyni albo w tropikalnej dżungli.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– świat po II wojnie światowej;
– uczeń/uczennica: charakteryzuje konflikty zimnej wojny, uwzględniając rolę ONZ; charakteryzuje sojusze polityczno-militarne NATO

„Propaganda wojenna”
Propaganda (od łac. propagare – rozszerzać, rozciągać, krzewić) to narzędzie wykorzystywane w służbie państw  i  władców  od  zarania  dziejów.  Jej  zadaniem  jest  manipulacja  ludzkimi  emocjami  w  celu osiągnięcia  przez  władzę  określonych  rezultatów.  Jak  działa  propaganda?  Jakie  mechanizmy wykorzystuje? Jaka jest jej rola w czasie wojny, a jaka w czasie pokoju? Na te pytania poszukamy odpowiedzi  na  zajęciach  oraz  przybliżymy  historię  polityki  i  dyplomacji  z  lat  1918  –  1939. Po  zapoznaniu  się  z  materiałami  archiwalnymi,  uczestnicy  wykonają  własny  projekt  plakatu propagandowego.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– sprawa Polska w dwudziestoleciu międzywojennym;
– uczeń/uczennica wyjaśnia uwarunkowania polityki zagranicznej II Rzeczypospolitej; synchronizuje najważniejsze wydarzenia z dziejów Polski z wydarzeniami europejskimi.

„Cena wolności”
W XVIII wieku niegdyś potężne państwo polsko-litewskie zniknęło z map ówczesnego świata. Przez 123 lata Polacy znajdowali się pod panowaniem obcych władców, nie mogli decydować o swoim losie, mimo zrywów i powstań. Wiara w odzyskanie niepodległości została przywrócona wraz z wybuchem I wojny światowej. Zaborcy – Rosja, Prusy i Austro-Węgry – stanęli do walki między sobą. Nadzieja spełniła się 11 listopada 1918 roku, gdy zakończył się konflikt. Osłabione wojną europejskie mocarstwa musiały uznać suwerenność licznych małych narodów Europy. Uczestnicy  warsztatów  prześledzą  polskie  drogi  do  niepodległości.  Przyjrzą  się  najważniejszym zrywom  narodowym  z  perspektywy  różnych  zaborów.  Na  podstawie  materiałów  źródłowych przeprowadzą burzę mózgów, aby zrozumieć pojęcia niepodległości, zaborów, suwerenności.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– społeczeństwo dawnej Rzeczpospolitej w okresie powstań narodowych;
– uczeń/uczennica sytuuje w czasie i przestrzeni powstanie listopadowe i powstanie styczniowe; przedstawia przyczyny oraz porównuje przebieg i charakter powstań narodowych; rozróżnia bezpośrednie i długofalowe następstwa  powstańczych ruchów narodowych.

„Szlakiem Polskich Sił Zbrojnych”
Polskie Siły Zbrojne to oddziały wojskowe sformowane z polskich żołnierzy, którzy po przegranej kampanii wrześniowej przedostali się do krajów Europy zachodniej i osób, które odzyskały wolność po pobycie w sowieckich łagrach. Ich pragnieniem była kontynuacja walki z wrogiem i wyzwolenie kraju u boku armii sprzymierzonych. To oni walczyli pod Monte Cassino, we Francji i Holandii. Przyjrzymy się szlakom bojowym polskich oddziałów oraz poznamy sylwetki ich dowódców – gen. Władysława Andersa, gen. Stanisława Sosabowskiego czy gen. Zygmunta Bohusz-Szyszko. Na koniec przeprowadzimy debatę oksfordzką, zastanawiając się nad pytaniem: „Czy Polska wygrała II wojnę światową?” Zajęcia będą odbywały się w otoczeniu oryginalnych eksponatów.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– sprawa polska w czasie II wojny światowej;
– uczeń/uczennica charakteryzuje udział Polaków w wysiłku militarnym aliantów oraz sytuuje w czasie i przestrzeni działania wojsk polskich na różnych frontach wojny.

Warsztaty prowadzone są od wtorku do piątku, w godzinach 9:30 – 15:30.
Maks. liczba uczestników: 30 os.
Czas trwania zajęć: 60 min.
Koszt udziału: 5 zł/os.

Konieczne jest dokonanie wcześniejszej rezerwacji
Zapisy oraz więcej informacji: edukacja@mwb.com.pl
tel: 85 741 64 49
W razie zapytania mailowego prosimy też o podanie numeru kontaktowego