Przedszkola i klasy I – III

dzieci biorące udział w warsztatach

„Wojskowe smaki”
Co można zjeść w wojsku? Ile posiłków dziennie zjada żołnierz? Z czym kojarzy się wojskowa kuchnia? Co to są racje żywnościowe i co wchodzi w ich skład? Podczas zajęć uczestnicy znajdą odpowiedzi na te wszystkie pytania. Dowiedzą się jak wyglądała kuchnia polowa, co w niej można było ugotować i kiedy jej używano. Na zakończenie zajęć dzieci stworzą menu współczesnego żołnierza.

Odniesienie do podstawy programowej:
I. edukacja polonistyczna
– uczeń/uczennica korzysta z przekazywanych informacji, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z eksponatami;
II. edukacja przyrodnicza
– uczeń/uczennica przedstawia charakterystykę wybranych zajęć ludzi oraz zawodów użyteczności publicznej m.in. żołnierza oraz rozumie istotę pracy w służbach mundurowych |wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych, ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia.

„Z wizytą u króla”
Najmłodsi uczestnicy zajęć przeniosą się w dawne czasy. Odbędą wizytę u samego króla. Dowiedzą się kim on był, czym się zajmował i gdzie mieszkał. Zapoznają się z insygniami władzy królewskiej. Dowiedzą się kto towarzyszył władcy podczas wojen. Uczestnicy wykonają koronę, berło i jabłko, a na zakończenie zajęć wcielą się w rolę rycerzy i zaprezentują turniej rycerski.

Odniesienie do podstawy programowej:
I. edukacja polonistyczna:
-uczeń/uczennica korzysta z przekazanych informacji, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z eksponatami;
II. edukacja plastyczna:
– uczeń/uczennica wykonuje prace, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej;
II. edukacja społeczna:
– uczeń/uczennica współpracuje z innymi w zabawie, przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej.

„Z Marszałkiem po Białymstoku”
Kim był Józef Piłsudski? O co walczył? Czy bywał w naszym mieście i co robił? Jaki nosił mundur? Dlaczego nazywano go „Dziadkiem”? I dlaczego w święta narodowe oddajemy mu hołd? Na te wszystkie pytania dzieci odpowiedzą podczas warsztatów. Uczestnicy zajęć zapoznają się z eksponatami dotyczącymi Józefa Piłsudskiego, stworzą patriotyczny komiks a na zakończenie namalują wielki portret Marszałka.

Odniesienie do podstawy programowej:
I. edukacja polonistyczna
– uczeń/uczennica korzysta z przekazywanych informacji, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z eksponatami;
II. edukacja społeczna
– uczeń/uczennica współpracuje z innymi w zabawie, przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej, prezentuje informacje o wielkich Polakach
III. edukacja plastyczna
– uczeń/uczennica wykonuje prace, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej.

„Śladami powstańczej przesyłki”
Wojskowa poczta polowa zapewniała w czasie wojny jednostkom wojskowym wymianę korespondencji z przełożonymi, między żołnierzami oraz ludnością cywilną. Jak działała podczas wojen, w warunkach konspiracji? Na to pytanie odpowiedzą uczestnicy zajęć. W trakcie warsztatów dzieci będą musiały przejść ścieżkę: od pisania i kodowania, poprzez stemplowanie, po dostarczenie przesyłki w odpowiednie miejsce. A to wszystko będzie się działo na muzealnych ekspozycjach.

Odniesienie do podstawy programowej:
I. edukacja polonistyczna
– uczeń/uczennica wykonuje zadania według usłyszanej instrukcji, wykonuje eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom i doświadczeniom, tworząc charakterystyczne dla siebie formy wypowiedzi;
II. edukacja społeczna
– uczeń/uczennica wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, w tym przyjmując rolę lidera zespołu i komunikuje się za pomocą nowych technologii.

„Przytul patriotyzm”
Czym jest patriotyzm? Nie da się go przecież zaśpiewać, zawiesić na ścianie albo na drzewcu! Czy da się go zobaczyć, dotknąć albo przytulić? Na naszych zajęciach rozwikłamy wszystkie te zagadki! Uczestnicy warsztatów będą oglądać na muzealnych ekspozycjach pamiątki po polskich żołnierzach, wezmą udział w turnieju patriotycznym. Na zakończenie zajęć wykonają patriotyczne poduszki – maskotki, które każdy z uczestników będzie mógł zabrać ze sobą do domu!

Odniesienie do podstawy programowej:
I. edukacja społeczna:
– uczeń/uczennica rozpoznaje godło, barwy, hymn, mundur wojskowy;
– uczeń/uczennica rozumie czym są święta narodowe, zachowuje się godnie i z szacunkiem wśród pamiątek narodowych
II. edukacja plastyczna:
– uczeń/uczennica wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i przedstawiania uczuć, nastrojów, zachowań

„Mali odkrywcy”
Niejednokrotnie dzieci pytają: „Skąd macie te wszystkie eksponaty?” Na warsztatach uczestnicy wcielą się w rolę małych poszukiwaczy tych cennych przedmiotów. W przygotowanych skrzyniach, wypełnionych piaskiem, niczym prawdziwi archeolodzy, będą odkopywać zabytki. Jak prawdziwi eksperci zbadają je i opiszą. Odkryją, że ziemia kryje bezcenne skarby! Na zakończenie zajęć z wydobytych eksponatów stworzą własną, autorską wystawę.

Odniesienie do podstawy programowej:
I. edukacja polonistyczna:
– uczeń/uczennica korzysta z przekazywanych informacji, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z eksponatami;
II. edukacja społeczna:
– uczeń/uczennica wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, w tym przyjmując rolę lidera zespołu i komunikuje się za pomocą nowych technologii.

Warsztaty prowadzone są od wtorku do piątku, w godzinach 9:30-15:30
Maks. liczba uczestników: 30 os.
Czas trwania zajęć: 60 min.
Koszt udziału: 5 zł/os.

Konieczne jest dokonanie wcześniejszej rezerwacji
Zapisy oraz więcej informacji:
edukacja@mwb.com.pl
tel: 85 741 64 49
*W razie zapytania mailowego prosimy też o podanie numeru kontaktowego