Klasy IV – VI

dzieci biorące udział w zajęciach

„Detektywi przeszłości”
Gromadzone w muzeum zabytki niosą ze sobą wiedzę na temat minionych wydarzeń, dlatego też muzealne ekspozycje to miejsca niezwykłe. Ale kto i w jaki sposób wydobywa ową tkwiącą w nich wiedzę? To historycy, którzy, niczym detektywi, badają i opisują przeszłość interpretując źródła. Ich pracę uczestnicy zajęć poznają od strony praktycznej. Odszukają na ekspozycji źródła pisane i materialne. Następnie przyjrzą się przygotowanym przez edukatora eksponatom, opiszą je, umiejscowią ich powstanie we właściwym czasie oraz opowiedzą ich historię na podstawie zdobytych informacji. Na zakończenie zajęć uczestnicy zapoznają się z trzema tekstami – legendą, fragmentem z kroniki i relacją świadka wydarzeń z II wojny światowej. Wydobędą z nich fakty, opinie i nierealne wątki. Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach, interpretowania ich i porządkowania.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– refleksja nad historią jako nauką;
– uczeń/uczennica wyjaśnia na czym polega praca historyka, wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; odróżnia historię od dziejów legendarnych.

„Jaki znak twój…”
„Kto Ty jesteś? Polak mały. Jaki znak Twój? Orzeł biały (…)”. Tekst utworu Władysława Bełzy znają wszystkie dzieci w Polsce. Ale dlaczego w polu godła widnieje wizerunek białego orła? I co wspólnego ma z nim Przemysł II? Podczas zajęć opowiemy, między innymi, o legendach związanych z początkami naszego państwa i wyjaśnimy znaczenie symboli narodowych. Uczestnicy zajęć zapoznają się również z postaciami Jana Henryka Dąbrowskiego i Józefa Wybickiego. Wskażą na mapie miejsca związane z najważniejszymi polskimi zabytkami. Na zakończenie zajęć zaznaczą w kalendarzu wszystkie święta narodowe i państwowe oraz poszukają odniesień do nich na muzealnych ekspozycjach.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego;
– uczeń/uczennica zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn narodowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; zna legendy o początkach państwa polskiego; wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami.

„Rycerski świat”
Wśród ulic średniowiecznego miasta gwarno i tłoczno. Mieszczanie od rana gromadzą się na rynku by powitać nadjeżdżających rycerzy. Tak właśnie zaczniemy opowieść o rycerskim świecie. Jak wyglądało średniowieczne miasto? Kto w nim mieszkał i kto nim zarządzał? Podczas zajęć dzieci poznają ciekawostki z życia rycerzy, ich tradycje i obowiązki jakie przed nimi stawiał król. Każdy rycerz zobowiązany był do godnego zachowania, dlatego też wspólnie opracujemy kodeks rycerza, poszukując uniwersalnych i ponadczasowych wartości, które można zaczerpnąć z historii. Uczestnicy zobaczą również rycerską zbroję. Na zakończenie zajęć zamienimy salę w skryptorium średniowiecznego klasztoru. Każdy z uczniów wykona własny iluminowany inicjał. Celem proponowanych warsztatów jest wspieranie uczniów w poszukiwaniu wartości, nie tylko w świece współczesnym, ale także zaczerpniętych z historii.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy;
– uczeń/uczennica przedstawia instytucje systemu lennego, wyjaśnia pojęcie stanu i charakteryzuje podziały społeczne w średniowieczu; opisuje warunki życia średniowiecznego miasta i wsi, porównuje kulturę miejską i kulturę rycerską, opisuje charakterystyczne cechy wzoru rycerza średniowiecznego; rozpoznaje zabytki kultury średniowiecza; wyjaśnia rolę Kościoła (w tym zakonów) w dziedzinie nauki, architektury, sztuki i życia codziennego.

„Zapytajmy kronikarzy…”
Poznając historię Polski warto zajrzeć do kronik m.in. Ibrahima ibn Jakuba czy Wincentego Kadłubka. Uczestnicy zajęć sięgną do słynnych tekstów i na ich podstawie przeanalizują powstanie państwa pierwszych Piastów. Dowiedzą się jak przedstawiany był Mieszko i jego żona Dobrawa, ilu wojów liczyła książęca drużyna oraz jak wyglądały przygotowywania do przyjęcia chrześcijaństwa przez naszego pierwszego historycznego władcę. Każdy z przytoczonych fragmentów źródeł opatrzony będzie odpowiednim ćwiczeniem, aby wiedza została przyswojona przez uczniów w przyjazny dla nich sposób. Posłużymy się w tym celu dużą mapą terenów zamieszkiwanych przez polskie plemiona, kopią uzbrojenia z minionych wieków oraz materiałami audiowizualnymi. Dzięki wykorzystanym metodom, uczestnicy zdobędą wiedzę odnoszącą się do dawnych dziejów naszego państwa oraz nabędą, potrzebną do dalszej nauki szkolnej, umiejętność analizowania źródeł historycznych.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– Polska w okresie wczesnopiastowskim;
– uczeń/uczennica sytuuje w czasie i przestrzeni państwo pierwszych Piastów oraz przedstawia jego genezę; wyjaśnia okoliczności przyjęcia chrztu przez Piastów oraz następstwa kulturowe, społeczne i polityczne chrystianizacji Polski.

„Wojny z sąsiadami…”
W dziejach Rzeczypospolitej wiek XVII to okres ciągłych wojen z sąsiadami – Rosją, Szwecją i Turcją. Podczas zajęć uczestnicy określą zakres prowadzonych działań wojennych, wskażą na mapie miejsca, w których toczyły się najważniejsze bitwy oraz umiejscowią je na osi czasu. Rozmawiając o wojnie nie sposób nie mówić o arsenale walczących stron. Uczniowie będą mieli niecodzienną okazję poznać uzbrojenie, jakim dysponowały siły Rzeczpospolitej. Postacią, którą chcielibyśmy szczególnie przybliżyć uczniom podczas zajęć, jest Stefan Czarniecki. Uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób magnat związany był z naszym regionem oraz jakie wydarzenia sprawiły, że jest popularny, aż do naszych czasów.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII wieku;
– uczeń/uczennica wyjaśnia główne przyczyny wojen Rzeczypospolitej z Rosją, Szwecją i Turcją; wyjaśnia przyczyny, cele i następstwa powstania Bohdana Chmielnickiego na Ukrainie; omawia przebieg i znaczenie potopu szwedzkiego; sytuuje w czasie, lokalizuje i omawia najważniejsze bitwy w XVII wieku; dokonuje oceny następstw politycznych, społecznych i gospodarczych wojen z XVII wieku.

„Obrazem opowiedziane”
Na zajęciach uczestnicy będą poznawać historię poprzez ikonograę – czyli obrazy, szkice, graki i inne przedstawienia. Zaczniemy od schyłku epoki stanisławowskiej, odnajdując świadectwa jej największych osiągnięć, takich jak Konstytucja 3-go Maja oraz porażek z rozbiorami na czele. Następnie przyjrzymy się sylwetkom i wyposażeniu powstańców kościuszkowskich. Zakończymy naszą podróż przez historię epopeją napoleońską, poznając mundury, broń i najważniejszych przywódców polskich wojsk walczących u boku cesarza. Zajęcia podsumujemy wykonując kolaże przestrzenne, w których opowiemy historię powstania Legionów Polskich gen. Jana Henryka Dąbrowskiego.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVII wieku / epoka napoleońska
– uczeń/uczennica sytuuje w czasie I, II, III rozbiór Rzeczypospolitej i wskazuje na mapie zmiany terytorialne po każdym rozbiorze; przedstawia przyczyny i skutki powstania kościuszkowskiego;
– uczeń/uczennica opisuje okoliczności utworzenia Legionów Polskich oraz omawia ich historię; przedstawia stosunek Napoleona do sprawy polskiej oraz postawę Polaków wobec Napoleona.

Warsztaty prowadzone są od wtorku do piątku, w godzinach 9:30 – 15:30.
Maks. liczba uczestników: 30 os.
Czas trwania zajęć: 60 min.
Koszt udziału: 5 zł/os.

Konieczne jest dokonanie wcześniejszej rezerwacji
Zapisy oraz więcej informacji: edukacja@mwb.com.pl
tel: 85 741 64 49
W razie zapytania mailowego prosimy też o podanie numeru kontaktowego