Klasy VII i gimnazja

dziewczynka w trakcie zajęć muzealnych

„Demokracja szlachecka”
Rzeczpospolita Obojga Narodów to związek dwóch potężnych państw jakimi było Królestwo Polskie oraz Wielkie Księstwo Litewskie w XVI i XVII wieku. Oba kraje połączył wspólny wróg – początkowo zakon krzyżacki,  później  Wielkie  Księstwo  Moskiewskie.  Unia  miała  być  gwarantem  stabilności i niezawisłości wobec wrogów zewnętrznych. Państwo to było też prawdziwą potęgą gospodarczą i militarną. Na warsztatach przyjrzymy się strukturze  organizacyjnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, poruszymy  kwestie  związane  z  wielonarodowym  charakterem  państwa  oraz  jego  armii. W  oparciu  o  eksponaty  porównamy  uzbrojenie  litewskiego  wojownika  i  koronnego  żołnierza. Przeprowadzimy debatę na temat zjednoczenia obu państw.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– społeczeństwo i ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów;
– uczeń/uczennica wymienia instytucje ustrojowe demokracji szlacheckiej i charakteryzuje ich kompetencje; ocenia charakter zmian systemu polityczno-ustrojowego Rzeczypospolitej w XVII w.; ocenia społeczno-gospodarcze i polityczne następstwa wojen w XVII w.

„Z Dziadkiem Piłsudskim”
Wybuch  I  wojny  światowej  był  dla  Polski  szansą  na  odzyskanie  niepodległości,  którą  doskonale wykorzystano. Ale jak do tego doszło? Kto odgrywał znaczącą rolę w odradzającym się kraju? Uczestnicy zajęć, dzięki eksponatom z epoki, przeniosą się do wojennego Białegostoku. Zobaczą jak wyglądało wyposażenie żołnierzy, którzy walczyli podczas I wojny światowej oraz jakie jednostki stacjonowały w mieście w okresie międzywojennym. Na zakończenie zajęć uczniowie wcielą się również w rolę Józefa Piłsudskiego i opowiedzą jak wyglądała Polska z jego perspektywy. Porozmawiamy także o wizycie Marszałka w Białymstoku. Przygotujemy pełną emocji relację z tego wydarzenia oraz prześledzimy na mapie kolejne kroki, które stawiał Piłsudski w naszym mieście.

Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– I wojna światowa;
– uczeń/uczennica wymienia główne przyczyny wojny – polityczne i gospodarcze, pośrednie i bezpośrednie; omawia specyfikę działań wojennych: wojna pozycyjna, manewrowa;
– Sprawa polska w czasie I wojny światowej;
– Uczeń/uczennica ocenia polski wysiłek zbrojny, dyplomatyczny, prace państwowotwórcze podczas wojny;
– Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej;
– Uczeń/uczennica opisuje wojnę polsko-bolszewicką i jej skutki.

Warsztaty prowadzone są od wtorku do piątku, w godzinach 9:30 – 15:30.
Maks. liczba uczestników: 30 os.
Czas trwania zajęć: 60 min.
Koszt udziału: 5 zł/os.

Konieczne jest dokonanie wcześniejszej rezerwacji
Zapisy oraz więcej informacji: edukacja@mwb.com.pl
tel: 85 741 64 49
W razie zapytania mailowego prosimy też o podanie numeru kontaktowego