„Demokracja szlachecka”
Rzeczpospolita Obojga Narodów to związek dwóch potężnych państw jakimi było Królestwo Polskie oraz Wielkie Księstwo Litewskie w XVI i XVII wieku. Oba kraje połączył wspólny wróg – początkowo zakon krzyżacki, później Wielkie Księstwo Moskiewskie. Unia miała być gwarantem stabilności i niezawisłości wobec wrogów zewnętrznych. Państwo to było też prawdziwą potęgą gospodarczą i militarną. Na warsztatach przyjrzymy się strukturze organizacyjnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, poruszymy kwestie związane z wielonarodowym charakterem państwa oraz jego armii. W oparciu o eksponaty porównamy uzbrojenie litewskiego wojownika i koronnego żołnierza. Przeprowadzimy debatę na temat zjednoczenia obu państw.
Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– społeczeństwo i ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów;
– uczeń/uczennica wymienia instytucje ustrojowe demokracji szlacheckiej i charakteryzuje ich kompetencje; ocenia charakter zmian systemu polityczno-ustrojowego Rzeczypospolitej w XVII w.; ocenia społeczno-gospodarcze i polityczne następstwa wojen w XVII w.
„Z Dziadkiem Piłsudskim”
Wybuch I wojny światowej był dla Polski szansą na odzyskanie niepodległości, którą doskonale wykorzystano. Ale jak do tego doszło? Kto odgrywał znaczącą rolę w odradzającym się kraju? Uczestnicy zajęć, dzięki eksponatom z epoki, przeniosą się do wojennego Białegostoku. Zobaczą jak wyglądało wyposażenie żołnierzy, którzy walczyli podczas I wojny światowej oraz jakie jednostki stacjonowały w mieście w okresie międzywojennym. Na zakończenie zajęć uczniowie wcielą się również w rolę Józefa Piłsudskiego i opowiedzą jak wyglądała Polska z jego perspektywy. Porozmawiamy także o wizycie Marszałka w Białymstoku. Przygotujemy pełną emocji relację z tego wydarzenia oraz prześledzimy na mapie kolejne kroki, które stawiał Piłsudski w naszym mieście.
Odniesienie do treści nauczania przedmiotu Historia:
– I wojna światowa;
– uczeń/uczennica wymienia główne przyczyny wojny – polityczne i gospodarcze, pośrednie i bezpośrednie; omawia specyfikę działań wojennych: wojna pozycyjna, manewrowa;
– Sprawa polska w czasie I wojny światowej;
– Uczeń/uczennica ocenia polski wysiłek zbrojny, dyplomatyczny, prace państwowotwórcze podczas wojny;
– Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej;
– Uczeń/uczennica opisuje wojnę polsko-bolszewicką i jej skutki.
Warsztaty prowadzone są od wtorku do piątku, w godzinach 9:30 – 15:30.
Maks. liczba uczestników: 30 os.
Czas trwania zajęć: 60 min.
Koszt udziału: 5 zł/os.
Konieczne jest dokonanie wcześniejszej rezerwacji
Zapisy oraz więcej informacji: edukacja@mwb.com.pl
tel: 85 741 64 49
W razie zapytania mailowego prosimy też o podanie numeru kontaktowego